کد مطلب:188995 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:141

تداوم فساد
تداوم فساد و تباهی بعد دیگر فرهنگی اوضاع زمان امام باقر علیه السلام رواج و تداوم فرهنگ فساد و تباهی بود. این اقدام فرهنگی كه از زمان معاویه در شام آغاز شده بود، در زمان امام سجاد و امام باقر (علیهما السلام) به اوج خود رسید. به گونه ای دو شهر مهم پایگاه وحی مدینه و مكه نیز از پی آمدهای آن در امان نماندند.

این دو پایگاه قدسی مركز غنا و مجالس لهو قرار گرفتند. خنیاگران و اراذل، مجالس باطل و لهو را رواج دادند. آموزشگاه های آموزش غنا رواج یافت و مراسم رقص و آوازه خوانی و اختلاط زن و مرد، نه تنها پای تخت ستم شام، و سایر شهرها را فرا گرفت؛ بلكه دو مركز وحی الهی «مدینه و مكه» نیز به این تباهی ها آلوده گشت! توده مردم به جای رویكرد به معنویت و توجه به سرنوشت اجتماعی خویش به لهو و تباهی سرگرم شدند. جشنواره های مبتذل فرهنگی حتی به نام كاروان حج ترتیب داده می شد. و مردم در پایگاه قدسی (مكه) به جای انجام مناسك حج به ابتذال سرگرم می شدند.

همچنین بذل و بخشش های حكومت داران و صرف هزینه های هنگفت برای آموزش و رواج آوازه خوانی و خنیاگری و دایر كردن مجالس رقص



[ صفحه 182]



رواج پیدا كرد و سرمایه های بیت المال و عمومی به جیب افراد فاسد و تباه و ثناگوی حكومت سرازیر شد. آمار و ارقام بخشی از این تباهی ها در نوشتار امام سجاد علیه السلام الگوی زندگی پژوهش شد؛ دیگر نیاز به تكرار آنها نیست. زیرا زمان باقر العلوم علیه السلام تداوم همان روش و ترویج همان نوع تباهی بود كه در زمان امام سجاد علیه السلام پایه نهاده شد، و پژوهشی كافی در آن نوشتار صورت گرفته است. [1] این موارد محورهای عمده ی تلاش های فرهنگی حزب عثمانیه در زمان امام باقر علیه السلام می باشد.


[1] امام سجاد عليه السلام الگوي زندگي، ص 169.